Borgward-konsernin tuotannossa oli aikanaan neljä eri automerkkiä: Borgward, Goliath, Hansa ja Lloyd.
Saksalainen koneinsinööri Carl F.W. Borgward (1890-1963) aloitti uransa autoteollisuudessa jo varhain ja oli 20-luvun puolivälissä kehittämässä 3-pyöräkuljetinta, josta kehittyi 1925 Goliath Rapid. Vuonna 1928 perustettiin Goliath Borgward GmbH ja seuraavana vuonna yhtiö osti osake-enemmistön raskasta kalustoa valmistaneessa Hansa-Lloyd yhtiössä. Yhtiöt yhdistettiin 1931 ja uusi, niin teknisesti kuin muotoilultaan edistyksellinen Hansa 1100 henkilöauto saavutti suuren huomion Berliinin automessuilla 1934. Menestys jatkui 30-luvun lopulla uuden Bremenin tehtaan ja uusien Hansa-mallien myötä, kunnes maailmansota muutti kaiken ja valtaosa tehtaasta tuhoutui pommituksissa 1944. Jälleenrakentaminen kesti aikansa, mutta 1949 esitteli tehdas ensimmäisen saksalaisen sodanjälkeisen konstruktion, Hansa 1500 henkilöauton, jonka ponttoonikori oli edelläkävijä eurooppalaisessa autotuo-tannossa. Seuraavana vuonna valmistui 1. sodanjälkeinen Lloyd auto ja 1954 esiteltiin Hansa Isabella, jota myöhemmin alettiin markkinoida Borgward Isabella nimellä eri versioin. Tästä autosta tuli tehtaan suurin menestys, sillä kaiken kaikkiaan tehdas valmisti n. 1 miljoona autoa, joista noin 225.000 Borgward Isabellaa, ennen ajautumistaan konkurssiin vuonna 1961. Kolibri-helikopterin suunnittelu ja valmistus söivät voimavaroja ja samaan aikaan tapahtunut autojen vienti USA:an koki pahan vastaiskun päädealerin osalta. Yhtiön kassavirta ehtyi, uutta lainaa ei annettu ja yhtiö joutui selvitystilassa realisoimaan omaisuutensa, jonka lopputuloksena kaikki velkojat saivat saatavansa. Valitettavasti vain laadukkaasta tuotannosta tunnetun tehtaan taru loppui ja Bremenin suurin teollinen työnantaja joutui lopettamaan toimintansa. Autoja koottiin vielä jonkin verran vielä 1962 olemassa olleista osista ja osa tuotantolaitoksista rahdattiin Etelä-Amerikkaan, missä tuotanto jatkui jonkin aikaa Meksikossa.
Borgward-Seura ry ja Borgward – konsernin valmistama autokalusto Suomessa
Borgward-Seura ry perustettiin vuoden 1985 lopulla Helsingissä alun perin neljän jäsenen toimin Borgward- konsernin tekemien autojen säilyttämiseksi, keräämään tietoja maassa olevasta ajoneuvokalustosta ja niiden omistajista. Samoin tekninen neuvonta ja apu varaosien saamiseksi sekä tarvittaessa korjaus- ja hinausavun tarjoaminen jäsenille ovat olleet alusta lähtien kerhon toimintamuotoja. Tällä hetkellä jäseniä on 124 ja heillä tallessa erikuntoisia Borgward-, Goliath-, Hansa- ja Lloyd- merkkisiä autoja museorekisteröidyistä aina varaosa-autoihin yhteensä 150. Lisäksi tiedossa on kerhon ulkopuolisilla, tunnetuilla henkilöillä erikuntoisia autoja 108, joten tiedossamme olevien autojen ja projektien yhteismäärä on 258. Niistä liikennekäyttöön rekisteröityjä on tietojemme mukaan 90 kpl (54 Borgwardia, 5 Goliathia, 7 Hansaa ja 24 Lloydia). Näistä on seuran 83 jäsenellä 69 ajoneuvoa ja kun näistä 2022 vuosiajoon Kuopiossa otti osaa 21 autokuntaa ja 48 jäsentä sekä avecia, on osallistumisprosentti varsin hyvä. Valtaosa Borgward-konsernin Suomeen tuodusta tuotannosta tuli maahamme 1950 – 1961 vuosien aikana ja oli määrältään noin 4.500 autoa, kato on vuosien aikana ollut melkoinen, jäljellä ajossa on n. 1,7 % aikanaan tuoduista. Eniten on poistumaa luonnollisesti raskaan kaluston osalta, joutuivathan kuorma-, paketti- ja linja-autot aikanaan suhteellisesti vielä kovempaan rääkkiin kuin henkilöautot, joiden kilometrimäärät yleensäkin kaikilla merkeillä jäivät nykyautojen keskimääräistä ajosuoritetta paljon alhaisemmiksi. Vuosiajon ohella osallistuvat seuran jäsenet valtakunnallisiin ja paikallisiin ajotapahtumiin sekä näyttelyihin. Sisäistä tiedotusta hoidetaan pääsääntöisesti sähköisesti sekä neljästi vuodessa ilmestyvän 4-väripainetun kerhotiedotteen avulla. Jäsenet ovat myös hyvin verkoistuneet keskenään. Ulkomaisiin kerhoihin pidetään yhteyttä säännöllisesti: Ruotsiin, Saksaan, Belgiaan ja Britanniaan. Hienoa on, että seuran jäsenmäärä sekä kunnostettujen autojen määrä jatkuvasti kasvaa!
Vuosiajot
1986 Teisko
1987 Orivesi
1988 Lempäälä
1989 Mikkeli
1990 Orivesi
1991 Vammala
1992 Nummela
1993 Ruovesi
1994 Lappeenranta
1995 Joensuu
1996 Kannonkoski
1997 Kannonkoski
1998 Uusikaupunki
1999 Saarijärvi
2000 Jämsänkoski
2001 Pyhäsalmi
2002 Kaskinen
2003 Punkaharju
2004 Nokia
2005 Rovaniemi
2006 Keuruu
2007 Humppila
2008 Lieksa
2009 Himanka
2010 Ähtäri
2011 Saarijärvi
2012 Posio
2013 Isokyrö
2014 Kouvola
2015 Kaustinen
2016 Varkaus
2017 Sastamala
2018 Summassaari, Saarijärvi
2019 Anttolanhovi, Mikkeli
2020 Lappajärvi hotelli Kivitippu
2021 Tallukka, Vääksy
2022 Rauhalahti, Kuopio
2023 Lehmiranta, Salo