Pelastustarinoita


Pelastustarina 1 Partio Risto Koivumäki & Aarno Oikari

Tampereen Lamminpää, Lloyd Arabella, nouto Markku Saariselta 90 –luvun alussa.

Auto oli ollut Saarisen perheen käyttöautona ja tullut sitten Markulle, joka on kerhomme jäsen. Kunnostus ei kuitenkaan edennyt, joten 20 v seisontakauden jälkeen Markku soitti Ristolle, ”pelastakaa pois kun en itse ehdi laittaa kuntoon”. RK ja AO pelastivat Arabellan Nummelan tallille nimellistä korvausta vastaan. Auto ensin Riston Bedford Blitzin lavalle itse tehdyt ajorampit apuna, taljalla nyittiin, yhden pyörän sopivasti jumittaessa. Nummelassa öljynvaihdon jälkeen kone tapeltiin käyntiin ja Arska ajoi sen Nummelan tallin ylisille, josta se miesvoimin kiskottiin runsaat 20 vuotta myöhemmin ulos ja trailerille. Auto siirtyi Björnströmin Reijolle Mäntyharjulle ja sen kunnostus on alkanut 2016 lopulla, varaosa-autokin on jo osittain pilkottu.


Pelastustarina 2 Partio Risto Koivumäki ja Arto Suomi

Nelivetoinen B555 kuormuri seisoi vuosituhannen vaihteessa Jalasjärven Ylivallin kylässä, kun Riston puolison, Helenan, kautta tuli vinkki hänen kotipaikkansa naapurikylässä olevasta autosta. Risto löysi paikalle ja auton tarkastuksen ja kuvauksen jälkeen viestitti siitä Turkuun Arto Suomelle, joka pelasti auton vaihtolava-autolla. Auto siirtyi varaosaluovuttajaksi Arton omalle nelivetoBorgwardille ja lienee nyt siirtynyt Paavo Halkolan projektin avuksi Jääliin.



Pelastustarina 3 Partio Risto Koivumäki & Sakari Poutanen

Tällä kertaa harrastuksen kohteena oli Isabellan raatojen nouto Pukkilasta 80-luvun lopussa. Risto painui paikalle Sakari Poutasen kanssa huomattuaan lehti-ilmoituksen asiasta. Kolmesta autosta kaksi tuli noudettua matkaan Riston työpaikan vaihtolava-autolla ja autot vietiin Vammalaan Riston kotipaikalle purettavaksi. Pukkilaan jäi huonoin kolmas raato. Yhteensä tuli sellaiset 1000 km ajoa Scanialla varaosien vuoksi. Kyllä tämän täytyy olla kivaa ja kannattavaa!


Pelastustarina 4 Partio Risto Koivumäki ja Harri Kiesi

Jälleen tuli jostain viesti -86 tai -87, että Nurmijärven takamailta olisi noudettavissa Isabella Combi. Matkaan siis firman Scanialla, auto kyytiin ja se vietiin Ripattilaan jäsen Harri Kiesin tarhaan, missä se vedettiin lavalta traktorilla pihalle ja palveli sen jälkeen Harria hänen ensimmäisenä elimenluovuttajanaan omaa Isabellaa rakennettaessa.


Pelastustarina 5 Partio Risto Koivumäki ja Jukka Manninen

Tämän, varsin kypsäksi päässeen Isabella Combi aihion nouti Risto Harjavallasta 90-luvun lopulla, jälleen firman autolla ja trailerilla. Aikanaan Ristolta sen haki varaosa-autoksi Lappeenrantaan jäsenemme Mannisen Jukka. Tarpeeseen tietty.


Pelastustarina 6 Partio Risto Koivumäki

Tässä on pelastettu Valkeakoskelta 80-luvun lopulla Isabella Combi, jonka Risto vei kotipaikalleen Vammalaan ja purki auton. Haku ei ollut aivan tavallinen, sillä auto haettiin Bedford Blitzillä ja auton ex-omistaja nosti ilmaisen auton traktorin etukuormaajalla Blitzin kyytiin. Sitten matkalle Vammalaan, jossa Risto purki auton lavalta kipittömästä autosta tyylillä ”hätä keinot keksii ”; tukevaan mäntyyn köysi kiinni ja köyden toinen pää etuakseliin, sitten hän ajoi Blitzin alta pois. Näin Combi saatiin kanervikkoon, missä se purettiin muttei koottu.


Pelastustarina 7 Partio Risto Koivumäki

Sattumankauppaa tuli Riston tietoon, että Luumäellä olisi haettavissa Hansa Kombi, Bedford Blitz tuli kaveriksi, mutta Bedford meinasi muuttua varsinaiseksi paloautoksi Luumäelle mennessä, mutta säikähdyksellä siitä selvittiin. Hansa päätyi Riston Espoon mökille, jossa hän purki auton osiksi.


Pelastustarina 8 Partio Risto Koivumäki & Aarno Oikari

2000-luvun alussa pelastettiin Nurmijärven Palojoelta Lloyd Alexander LP600, mutta tarina alkoi noin 10 vuotta aikaisemmin. Silloin Risto näki ohi ajaessaan kallion päällä nököttävän Lloydin. Lähitalossa asuva vanha rouva suostui avaamaan oven ja Riston asian kuultuaan sanoi että ” Olen kyllä auton omistaja ja se on myytävänä, se hinta on 10.000 markkaa”. Kohteliain sanakääntein Risto luopui kaupanteosta, mutta 10 vuotta myöhemmin Mobilistin Jan Enqvist soitti Ristolle ja kertoi saaneensa puhelun, jossa kerrottiin, että auton saisi noutaa ilmaiseksi. Risto lähti paikalle Arskan kanssa samaan taloon ja siellä nuori nainen kertoi entisen omistajan olleen tätinsä, joka oli nyt kuollut ja auto oli vapaasti noudettavissa. Auto oli aikoinaan tädin ensimmäinen oma, uutena ostettu auto, siitä varmaan roima hintapyyntö. Miehet pihassa, auto kalliolla, Borgward B1500 kevytkuorma-auto peruutettiin kallion reunalle ja köydet kiinni Lloydiin joka varovasti hilattiin Borgwardin lavalle. Aikanaan auto oli ajettu polkua pitkin kalliolle, mutta metsää oli jo ehtinyt polulle kasvaa. Kalliolla ollut auto oli säilynyt hyvin ja 29 vuotta vanhat ilmatkin olivat takapyörissä, niinpä auto vietiin Nummelan tallille. Sieltä sen taival jatkui edelleen Kuopioon jäsenellemme Kari Jääskeläiselle varaosa-autoksi.



Pelastustarina 9 Partio Risto Koivumäki & Sakari Poutanen, lopulta Arto Suomi

Tämän nykyään tosi harvinaisen Borgward B555 kuorma-auton pelastivat Luopioisista Sakari Poutanen & Risto Koivumäki 80- luvun loppupuolella , auto vietiin ensin ensin Ristolle Espoon Kunnarlaan ja se päätyi sieltä edelleen Turkuun Arto Suomelle varaosa-autoksi. Firman 10-pyörä siirtolavalla oltiin taas liikkeellä. Tämäkin nyt apuna Jäälissä Paavo Halkolan haastavassa projektissa.